Консолидирана фискална програма и национални бюджети – информация на месечна база

Данните се публикуват на Интернет страницата на Министерството на финансите, съгласно предварително обявен Календар, който може да бъде намерен на следния адрес: http://www.minfin.bg/bg/613 (Календар за публикуване на статистическа информация по изпълнението на бюджета). Период на обновяване - месечно. Консолидираната фискална програма (КФП) е система от обобщени показатели по централния бюджет и по бюджетите, сметките за средствата от Европейския съюз и сметките за чужди средства на бюджетните организации. КФП включва: • Държавен бюджет – обхваща централния бюджет, бюджетите на държавните органи – министерствата и ведомствата, самостоятелните бюджети на Народното събрание и на съдебната власт и бюджета на Сметната палата; • Бюджетите на държавните висши училища, на Българската академия на науките, на Българската национална телевизия, на Българското национално радио, на Българската телеграфна агенция, на бюджетните организации по чл. 13 ал. 4 от Закона за публичните финанси • Бюджетите на социалноосигурителните фондове – обхващат бюджетите на държавното обществено осигуряване и на Националната здравноосигурителна каса; • Самостоятелните бюджети на общините; • Сметки за средствата от Европейския съюз – финансово-правна форма за получаване, разпределяне и разходване чрез тях от бюджетните организации администрират () на средствата от Европейския съюз и свързаното с тях национално съфинансиране. • Други сметки – обхващат сметките за чужди средства и средствата по други международни програми на първостепенните разпоредители с бюджет Основните показатели на КФП са приходите, помощите и даренията, разходите, бюджетните взаимоотношения, бюджетното салдо и финансирането на бюджетното салдо. Планирането, изпълнението и отчитането на показателите по консолидираната фискална програма се извършва на касова основа. • „Приходи“ - паричните постъпления за съответната бюджетна година от: данъци, осигурителни вноски, други вноски, такси , глоби, санкции и неустойки, конфискувани активи, лихви, дивиденти и други доходи от финансови активи, както и всички други парични нетни постъпления на бюджетните организации, които произтичат от реализация и използване на нефинансови активи и предоставяне на услуги. Приходите се делят на две групи: • „Данъчни приходи“ – представляват основната част от приходите в държавния и общинските бюджети. Най-значими на централно ниво са приходите от данъците по ЗКПО, ЗДДФЛ, ЗДДС, социално и здравно осигурителните вноски, акцизите и митата. • „Неданъчни приходи“ – приходи и доходи от собственост; държавни, общински и съдебни такси; глоби, санкции и неустойки; постъпления от продажбата на нефинансови активи; приходи от концесии; приходи от лицензии за ползване на държавни/общински активи. • „Помощи и дарения“ – средствата от Европейския съюз и по други международни програми и договори, които се предоставят безвъзмездно по съответните бюджети и/или сметки за средства от Европейския съюз, както и всички други безвъзмездно предоставени на бюджетните организации средства, които не са глоби, санкции, неустойки или конфискувани активи. • „Разходи“ – плащанията за съответната бюджетна година, основно класифицирани като: • „Текущи разходи“ – заплати и възнаграждения за персонала; социални и здравно-осигурителни вноски; издръжка; лихви; социални разходи, стипендии; субсидии и др.; • „Капиталови разходи – за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи (ДМА и НДА); за основен ремонт на ДМА; придобиване на земя; капиталови трансфери (за нефинансови предприятия; за финансови институции, домакинства; за организации с нестопанска цел). • „Бюджетни взаимоотношения“ • „Трансфери (субсидии/ вноски, временни заеми) от/за ЦБ (нето)“ –безвъзмездно прехвърляне на парични средства между централния бюджет, бюджетите, сметките за средства от Европейския съюз и сметките за чужди средства; • „Временни безлихвени заеми“ – отпуснатите и подлежащи на възстановяване парични средства между централния бюджет, бюджетите и сметките за средства от Европейския съюз, с изключение на средствата по чл. 154, ал. 16 и 17 от ЗПФ. За целите на бюджетирането и отчетността временните безлихвени заеми се представят като трансфери. • „Вноска в общия бюджет на ЕС“ – съгласно чл. 57 от ЗПФ размерът на вноската от централния бюджет в общия бюджет на Европейския съюз се одобрява със закона за държавния бюджет за съответната година и се определя в съответствие с европейското законодателство относно системата на собствените ресурси на Европейските общности. • “Бюджетно салдо” (дефицит "-" / излишък "+") - разликата между приходите, помощите и даренията, разходите и бюджетните взаимоотношения. Положителното бюджетно салдо е излишък, а отрицателното бюджетно салдо – дефицит. • “Финансиране на бюджетното салдо (операции с финансови активи и пасиви)” – постъпленията и плащанията, произтичащи от: поемането и погасяването на дълга, постъпленията от приватизация, операциите с чужди средства, операциите по придобиването и реализирането на финансови активи и пасиви, несвързани с приходи и разходи, както и изменението в наличността на паричните средства за съответната бюджетна година, включително от преоценка на наличните парични средства в чуждестранна валута. Финансирането е равно на бюджетното салдо с противоположен знак.

Нормативна база, свързана с изготвянето и публикуването на информация по изпълнението на КФП: Закон за публичните финанси (ЗПФ), в т.ч. указанията на министъра на финансите на основание чл. 133, ал. 5 от ЗПФ.; Закон за държавния бюджет на Република България; Закон за счетоводството; Закон за достъпа до обществена информация.

Данни и ресурси

Допълнителна информация

Поле Стойност
Автор Дирекция "Държавно съкровище"
Отговорник по поддръжка Надежда Касабова
Last Updated ноември 2, 2018, 10:37 (Europe/Sofia)
Създаден юни 28, 2016, 14:47 (Europe/Sofia)