Финансови показатели за общините

Информацията се зарежда от оторизирани общински лица по ред и в срок, определени от министъра на финансите в системата за събиране на отчетни данни от общините „ИСО“, съгласно указания на Министерство на финансите в изпълнение на чл. 133 и чл. 167 от Закона за публичните финанси. Справката се изготвя на тримесечие. Мерна единица – лева. Обхватът - спазване на условията съгласно чл. 94 и чл. 130а от Закона за публичните финанси.

Понятия и дефиниции: Община е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление съгласно Закона за местното самоуправление и местната администрация. Общината е бюджетна организация, а кметът е първостепенен разпоредител с бюджет съгласно Закона за публичните финанси.

Задължения за разходи са наличните към края на съответния отчетен период парични задължения за разходи с изключение на задълженията за разходи за персонал, пенсии, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и от общините дълг), за данъци и други публични държавни и общински вземания. Не са задължения за разходи провизиите за задължения съгласно счетоводното законодателство, приложимо за бюджетните организации, задълженията, които представляват дълг, както и поетите ангажименти за разходи. Показателят се изчислява от Министерството на финансите (МФ) въз основа на данните за крайните салда на съответните синтетични счетоводни сметки от раздел 4 на Сметкоплана на бюджетните организации (СБО), представляващи приходно-разходни позиции (без сметките, които са предвидени в СБО за отчитане на задължения за конкретен вид разходи, които не попадат в обхвата на показателя задължения за разходи, както и без сметките за задължения, които представляват приходни позиции като сметка 4071). Планираният размер на разходи се определя на основата на данните от уточнения план за разходите по отчета на общината за съответното тримесечие (Раздел ІІ и Раздел ІІІ, буква Б от ЕБК). Показателят „разходи“ по бюджета на общината включва общата сума на разходите, отчетени за държавни, местни дейности и дофинансиране по бюджета на общината. Това са сумите, отчетени по следните разходни параграфи и подпараграфи от ЕБК: разходи за заплати, възнаграждения и осигурителни вноски на персонал (по §§01-00; §§02-00; §§05-00; §§08-00), разходи за текуща издръжка (§§10-00; §§46-00), разходи за лихви по (§§21-00; §§22-00; §§25-00; §§26-00; §§27-00; §§28-00; §§29-00), социални разходи и стипендии (§§40-00; §§42-00), субсидии и трансфери (§§43-00; §§45-00; §§49-00), капиталови разходи (по §§51-00; §§52-00; §§53-00; §§54-00) и капиталови трансфери (§§55-00). Налични към края на годината поети ангажименти за разходи са всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години. Показателят „налични към края на годината поети ангажименти за разходи“ включва крайното салдо по сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи – наличности“ от СБО (от отчетна група „Бюджет“). Налични към края на годината просрочени задължения по бюджета на общината са отчетените от общината просрочени задължения в Раздел 9- Задбалансови сметки от 9921 до 9929 от оборотната ведомост на общината, отчетна група „Бюджет“ за съответния период.

Данни и ресурси

Допълнителна информация

Поле Стойност
Автор Дирекция "Финанси на общините"
Отговорник по поддръжка Надежда Касабова
Last Updated ноември 10, 2017, 14:06 (Europe/Sofia)
Създаден август 7, 2017, 11:37 (Europe/Sofia)